مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛        مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید
 
   
 

    • مرکز برنامه ریزی و نظارت

      مرکز برنامه ریزی و نظارت

      مقدمه:

      این دفتر از سال 1380 با عنوان دایره برنامه و بودجه زیرمجموعه دفتر طرح و برنامه آغاز به کار نمود. پس از چندین بار تغییر عنوان و شرح وظایف در سال 1390 طبق مصوبه هیات مدیره مرکز با نام «دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی» به فعالیت خود ادامه داد. این دفتر شامل 3 گروه (برنامه ریزی راهبردی/ ساختار و قوانین/آمار و سنجش عملکرد) و 2 اداره (برنامه و بودجه / مدیریت داده ها) می شود. مدیر کل برنامه ریزی و نظارت راهبردی مستقیماً از طرف ریاست مرکز منصوب می شود.

      مأموریت:

      - کنترل و نظارت راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه بر اساس خط مشی ها و سیاست های کلی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز و مأموریت مرکز.
      - برنامه ریزی و هماهنگی جهت تدوین سیاست های کلان و عملیاتی و تهیه برنامه ها و طرح های جامع مدیریتی و استراتژیک در راستای تعالی سازمانی.

      شرح وظایف عمده دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی:

      1. همکاری با دبیرخانه هیئت مدیره جهت تدوین بیانیه مأموریت، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلان و سند راهبردی مرکز با مشارکت معاونت های ستادی.
      2. سازماندهی و هدایت طرح ها و برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت و ارائه ی آن ها به رئیس مرکز.
      3. ارتباط و تعامل با دستگاه ها، مراکز و سازمان های حوزوی و غیر حوزوی مربوطه، به منظور انجام مطالعات لازم و کشف فرصت ها در جهت برنامه ریزی راهبردی و تعالی سازمانی مرکز و ارائه ی پیشنهادهای راهبردی به رئیس مرکز.
      4. مطالعه، بررسی و تصمیم گیری پیرامون طرح ها و ایده های مطرح شده از سوی سایر معاونت ها،کارشناسان و یا کارمندان مرکز.
      5. نظارت بر تدوین اسناد و طرح های راهبردی مرکز و ارائه به رئیس مرکز جهت تأیید.
      6. تعیین اولویت اجرایی استراتژی های تدوین شده و طرح های پیشنهادی جهت تحقق وضع مطلوب.
      7. طراحی نظام نظارت برنامه‌ای، شامل نظارت بر تحقق اهداف برنامه‌های کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلند مدت مرکز.
      8. بررسی و شناسایی نیازهای مرکز و همکاری با سایر معاونت ها در خصوص سیستم های اطلاعاتی و عملیاتی و ارائه ی پیشنهاد در خصوص طراحی و توسعه این سیستم ها.
      9. تأیید شاخص‌ های ارزیابی عملکرد واحدها و ابلاغ آن ها به سایر معاونت ها و واحدهای مرکز به منظور نظارت بر اهتمام هر یک از معاونت ها نسبت به پیگیری کلیه ی وظایف مصوب.
      10. هدایت، راهبری و نظارت بر انجام امور تشکیلاتی صف و ستاد.
      11. بررسی، کنترل و نظارت بر شاخص های اثر بخشی و بلوغ طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی مرکز.
      12. مدیریت و پیگیری در تهیه و تنظیم و پیشنهاد تشکیلات و شرح وظایف واحدهای سازمانی به رئیس مرکز.
      13. مدیریت و پیگیری در تهیه و تنظیم و پیشنهاد آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم واحدهای سازمانی به رئیس مرکز.
      14. اصلاح و تأیید اولیه ی قوانین و مقررات تدوین شده توسط گروه ساختار و قوانین و ارائه به رئیس مرکز جهت بررسی و تأیید نهایی.
      15. اصلاح و تأیید اولیه ساختار و تشکیلات تدوین شده از سوی گروه ساختار و قوانین و ارائه به رئیس مرکز جهت بررسی و تأیید نهایی.
      16. ایجاد هماهنگی بین معاونت ها و واحدهای مختلف جهت دستیابی به اهداف و استراتژی های مرکز.
      17. نظارت، کنترل و بازنگری برنامه ها و اهداف استراتژیک مرکز در سطوح مختلف.
      18. برنامه ریزی و پیگیری امور مربوطه به تأمین منابع مالی مرکز.
      19. مدیریت و پیگیری در تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالیانه مرکز و ارائه به رئیس مرکز جهت تصویب هیئت مدیره.
      20. اعلام ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین نامه ها و بخش نامه های لازم به واحدهای زیرمجموعه و مراکز استانی مربوطه.