مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید        مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛
 
   
 

    • فعالیت بدنی و ارتقاء سلامت
      کد: 28131
      ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      جهان کنونی ما به سرعت در حال تغییر است و میزان پیشرفت دانش و تکنولوژی، جایگزینی نیروی بازو با انواع ماشین‌ها و آسان شدن کارها ویژگی بارز دنیای جدید است.
      فعالیت بدنی و ارتقاء سلامت

      نتیجه این پیشرفت علمی و فناوری و گسترش مدرنیته و شهرنشینی در جوامع انسانی به صورت بالقوه می‌تواند سلامت آدمی را با خطراتی جدی مواجه سازد.
      به دلیل زندگی شهرنشینی و بی‌تحرکی ناشی از آن، کارمندان و کارکنان و همچنین کسانی که در شغل‌های مختلف مجبورند پشت میز مدت‌های طولانی بنشینند، در معرض خطر بیماری‌های مختلف هستند.
      نحوه نشستن پشت میزها به مدت طولانی باعث ناهنجاری‌های قامتی می‌شود و گاها افراد دچار مشکلاتی نظیر کجی گردن، متمایل شدن سر به جلو، نابرابری شانه‌ها و انحراف ستون فقرات می‌شوند.
      از طرف دیگر بی‌تحرکی باعث می‌شود افراد با ضعف عضلات و انحنای نامناسب ستون فقرات دچار آسیب‌های دیسک گردن و کمر شوند و نهایتاً در پاها و اندام تحتانی درد و یا مشکلات حسی را تجربه کنند.
      «عارضه دیگر ناشی از نشستن‌های طولانی مشکلات زانو و بیماری‌های قلبی و عروقی است، سکته‌های قلبی به خصوص در مردان با این شرایط بیشتر دیده می‌شود. بنابراین بهترین راه این است که کارمندان با توجه به نوع شغلشان فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی را به‌صورت منظم انجام دهند.
      این افراد اولاً باید سعی کنند مسیر منزل تا محل کار را حتی‌الامکان پیاده‌روی کنند و اگر امکانش نیست خودروی خود را با فاصله‌ای مناسب از محل کار پارک کنند که بتوانند پیاده‌روی داشته باشند.
      در حین کار نیز توصیه این است که اگر کار به‌صورت نشسته است، در صورت امکان هر نیم ساعت حرکاتی را انجام دهند یا راهپیمایی مختصری داشته باشند.
      به عقیده متخصصان امر بهترین ورزش در محل کار حرکات کششی گردن، ستون فقرات و شانه‌ها است. این حرکات باعث می‌شود عضلات تعادل و بالانس خود را حفظ کنند و دردهای عضلانی در افراد کمتر شود. اما مهم‌ترین نکته تنظیم شرایط ارگونومی در صندلی و میز کار است.
      این ابزار باید متناسب با ارگونومی بدن باشند تا دردهای عضلانی کاهش یابند. در بعضی از کشورها و بعضاً در کشور ما هم شرایطی را برای ورزش کارمندان و کارکنان فراهم کرده‌اند که در طول دوره فعالیت کاری از فضاهای خاصی برای ورزش استفاده کنند، حتی در اتاق‌های کار هم‌چنین فضاهایی ورزشی خیلی ساده که حالت رکاب زن دارد یا استفاده از تردمیل.
      از ورزش‌های دیگر به صورتی که عضلات را به صورت درجا ولی توصیه نهایی این است که افراد پشت میز نشین حتماً در طول روز برنامه ورزشی را برای تقویت عضلات ستون فقرات، گردن و تقویت سیستم هوازی در کنید که امکانات ورزشی برای کارکنان آن وجود ندارد باید به دنبال راه‌حلی برای افزایش فعالیت خود در ساعات کاری باشید فعالیت بدنی مناسب و ورزش یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله قلبی عروقی است و این حقیقت که فعالیت بدنی مناسب می‌تواند باعث تندرستی، نشاط و شادابی انسان شود، مورد اتفاق‌نظر همه کارشناسان و خبرگان حوزه سلامت است.
      در بعضی از کشورها و بعضاً در کشور ما هم شرایطی را برای ورزش کارمندان و کارکنان فراهم کرده‌اند که در طول دوره فعالیت کاری از فضاهای خاصی برای ورزش استفاده کنند، حتی در اتاق‌های کار هم‌چنین فضاهایی مثل وسایل ورزشی خیلی ساده که حالت رکاب‌زن دارد یا استفاده از تردمیل ورزش‌های ایزومتریک به صورت انقباضات بدون حرکت عضلات است. به صورتی که عضلات را به صورت درجا باید شل و سفت کرد و این کار به تقویت عضلات کمک می‌کند. ولی توصیه نهایی این است که افراد پشت نشین حتماً در طول روز برنامه ورزشی را برای تقویت عضلات ستون فقرات، گردن و تقویت سیستم هوازی در نظر بگیرند تا با شرایط جسمی مناسبی به محیط کار وارد شوند. اگر در حال حاضر شغل بدون تحرکی دارید یا در محلی کار می‌کنید که امکانات ورزشی برای کارکنان آن وجود ندارد باید به دنبال راه‌حلی برای افزایش فعالیت خود در ساعات کاری باشید فعالیت بدنی مناسب و ورزش یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ازجمله قلبی عروقی است و این حقیقت که فعالیت بدنی مناسب می‌تواند باعث تندرستی، نشاط و شادابی انسان شود، مورد اتفاق‌نظر همه کارشناسان و خبرگان حوزه سلامت است در بعضی از کشورها و بعضاً در کشور ما هم شرایطی را برای ورزش کارمندان و کارکنان فراهم کرده‌اند که در طول دوره فعالیت کاری از فضاهای خاصی برای ورزش استفاده کنند، حتی در اتاق‌های کار هم‌چنین فضاهایی تعبیه شده‌اند. مثل وسایل ورزش‌های ایزومتریک به صورت انقباضات بدون حرکت عضلات است باید شل و سفت کرد و این کار به تقویت عضلات کمک می‌کند.
      جهت دانلود فایل کامل آموزشی به لینک پیوست مراجعه فرمایید.


      منبع: سایت تامین اجتماعی

       فایل پیوست
       
      1-




      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: