مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛        مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید
 
   
 

    • مجموعه آموزش سواد رسانه‌ای

      قسمت سوم: محدوده سنی سواد رسانه‌ای - کودک، نوجوان، بزرگسال

      کد: 23791
      ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      قسمت سوم: محدوده سنی سواد رسانه‌ای - کودک، نوجوان، بزرگسال

      برای دقت بیشتر در بحث، در رابطه با محدوده سنی سواد رسانه‌ای سه گروه کلی را مشخص کردیم: کودکان، نوجوانان و بزرگسالان. این تقسیم‌بندی بر اساس حساسیت مواجهه این گروه‌ها با پیام‌های رسانه‌ای شکل‌گرفته است.

      شاید اصلاً نتوان برای سواد رسانه‌ای محدودیت سنی در نظر گرفت. به‌عبارت‌دیگر همان‌طور که یادگیری سواد خواندن و نوشتن برای هر فردی لازم است، آشنایی باسواد رسانه‌ای هم برای هر فردی که می‌خواهد در عصر اطلاعات زندگی کند، ضرورت دارد.

      فرق نمی‌کند که کودک باشیم یا جوان و یا حتی کهن‌سال؛ امروزه همگی با رسانه‌ها سروکار داریم. بااین‌وجود به خاطر اهمیت موضوع در اینجا افراد را بر اساس نوع برخورد و تأثیری که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند به سه دسته کودک، نوجوان و بزرگ‌سال تقسیم‌بندی می‌کنیم.


      «کودکان»

      در میان مخاطبان رسانه‌ها، کودکان به جهت دانش اندک و قدرت کم تجزیه‌وتحلیل، به لشکر بی‌سلاحی می‌مانند که در برابر انواع پیام‌های رسانه‌ای، صرفاً جذابیت‌های کودکانه را ملاک اقبال یا عدم اقبال به تولیدات رسانه‌ای قرار می‌دهند.

      باید در نظر داشت که توانایی کودکان در تشخیص واقعیت در مقایسه با بزرگ‌سالان کمتر است. ازاین‌رو، از دیگر مخاطبان آسیب‌پذیرتر هستند و آموزش سواد رسانه‌ای به آن‌ها در اولویت بالایی قرار دارد.

      نقش و تأثیر رسانه‌ها به‌ویژه در مواقعی که شخص، تجربه، شناخت و آگاهی چندانی ندارد و همچنین اطلاعات درست را از جایی دریافت نمی‌کند و قادر نیست از محیط شخصی خود، عقیده‌ای برای خود پیدا کند، برجسته‌تر می‌شود.


      "نوجوانان"

      با توجه به اهمیت سنین نوجوانی، تمرکز هجمه‌های رسانه‌ای بر آن‌ها زیاد است. کودکان و نوجوانان بیشترین تأثیر را از رسانه‌ها می‌گیرند و رسانه‌ها نقش به سزایی در جامعه‌پذیری آنان ایفا می‌کنند.

      حال برای واکسینه کردن نوجوانان در مقابل هجمه‌های فرهنگی و عقیدتی، می‌توان از دو روش استفاده کرد:
      1) روش اول، سانسور و دور کردن همه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی از دسترس آن‌ها است. این روش با توجه به پیشرفت‌ها غیرقابل ‌پیش‌بینی و سریع این حوزه و تجربه‌های گذشته در این ‌باره غیر منطقی و در بسیاری از موارد غیر ممکن است.
      2) روش دوم، آموختن مهارت‌ها و دانش‌هایی است که نوجوانان را برای قرار گرفتن در معرض رسانه آماده می‌کند که این مورد همان آموزش سواد رسانه‌ای است.

      یافته‌های تحقیقاتی که در این حوزه انجام‌شده است، نشان می‌دهد که دو نهاد آموزش‌ و پرورش و رسانه نقش به سزایی در آموزش سواد رسانه‌ای به نوجوانان در ایران دارند.


      "بزرگسالان"

      منظور از بزرگ‌سالان در اینجا افرادی هستند که مراحل ابتدایی زندگی را طی کرده و در عرف جامعه به آن‌ها نوجوان نمی‌گویند. این گروه شامل جوانان، میان‌سالان و نیز کهن‌سالان می‌شود.

      زمانی که می‌گوییم کودکان و نوجوانان در معرض خطرهای رسانه‌ای هستند، به این معنا نیست که هیچ خطری بزرگ‌سالان را تهدید نمی‌کند.

      حتی در مواردی، بسیاری از آسیب‌هایی که جامعه با آن درگیر است ناشی از تاثیرات مخرب رسانه‌ها بر بزرگسالان است. از جمله این آسیب‌ها می توان به طلاق اشاره کرد.

      محتوای پخش شده در فیلم‌ها و سریال‌ها و همچنین امکان برزو رفتار پرحاشیه و خارج از عرف در شبکه‌های اجتماعی از عوامل موثر در افزایش میزان طلاق هستند.

      سن با تجربه یکسان نیست. بارها شده است کهن‌سالی را ببینیم که در استفاده از این فناوری‌ها (مثل تلفن همراه، کامپیوتر و....) به مشکل برخورده درحالی‌که یک کودک با همان ابزار به ‌راحتی کار می‌کند.

      در نتیجه حقیقت حکایت از آن دارد که سواد رسانه‌ای تجربه‌ای نیست که با گذر ایام عمر بتوان آن را کسب کرد، بلکه مهارتی است که هر فرد با هر سن و سالی باید برای یادگیری آن تمرین کند.

      جهت مطالعه "قسمت دوم: سواد رسانه‌ای چیست؟" اینجا کلیک کنید.





      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       

       

       

      کاربر گرامی! لطفا در قسمت نظرات صرفا دیدگاه خود در مورد این خبر را درج نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال و یا نیاز به پیگیری با شماره 02531200 تماس حاصل فرمایید.