مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛        مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید
 
   
 

    • رفتار با کودکان در شرایط بحرانی و کرونا

      کد: 23417
      ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      مجله سلامت/ زمانی که کودکان دچار استرس می‌شوند، پاسخ‌های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می‌دهند.
      رفتار با کودکان در شرایط بحرانی و کرونا

      در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اقداماتی چون فاصله‌گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت‌های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می‌دهد و می‌تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آنها شود. بنابراین لازم است ترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را از راه مناسبی کاهش داده و ذهن آن‌ها را تقویت کنیم. والدین می‌توانند با مراقبت و علاقمندی بیشتر، استرس آن‌ها را کاهش دهند.

      زمانی که کودکان دچار استرس می‌شوند، پاسخ‌های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می‌دهند. برای کمک به آنها در مقابله با این پاسخ‌ها، مهم است از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیت‌های مختلفی در نظر بگیریم. روش‌های ساده اما مؤثر زیر را برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکتان امتحان کنید:

      1. زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید. برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید. این وقت می تواند 20 دقیقه یا بیشتر باشد. بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند. از فرزند خود بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهد؟ انتخاب باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می شود. خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت هایی لذت بخش برای کودکان هستند.
      2. یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت ایجاد کنید. برنامه ای برای خود و کودکتان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت و فراغت و استراحت داشته باشد. ورزش را در برنامه هر روز او بگنجانید. این کار می‌تواند به کودک کمک کند احساس امنیت کرده و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک نماید. به کودکتان در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید.
      3. به آن‌ها بیاموزید مرتباً دستان خود را با آب و صابون بشویند. شستن دست‌ها و رعایت بهداشت را سرگرم کننده کنید. یک شعر 20 ثانیه ای برای شستن دست‌ها بسازید. به کودکان به خاطر شستشوی مرتب دست‌ها امتیاز داده و آن‌ها را تحسین کنید. یک بازی درست کنید تا ببینید چند بار صورتتان را لمس می‌کنید و جایزه متعلق به کسی است که تعداد کمتری صورتش را لمس کرده (هر یک از شما تعداد لمسهای طرف مقابل را بشمارید) هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده بگیرید. شما الگویی برای رفتار کودکتان هستید.
      4. همه کودکان بدرفتاریهایی دارند که این بدرفتاری‌ها هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت‌های مستقل، طبیعی هستند به ویژه زمان‌هایی که مجبورند در خانه بمانند و می‌توانند والدین را بسیار عصبی کنند. رفتار بد او را سریع به جهت مثبت تغییر دهید. قبل از اینکه رفتار بد شروع شود، آن را متوقف کنید. وقتی کودکان شروع به بیقراری می‌کنند می‌توانید حواس آنها را به چیزهایی خنده دار و جذاب پرت کنید. 10 ثانیه مکث کنید، نفس خودتان را 10 ثانیه فرو ببرید و به آرامی بیرون دهید این عمل را 5 بار تکرار کنید و سعی کنید به آرامی عکس العمل نشان دهید. از خود مراقبت کنید تا بتوانید از فرزندان خود نیز حمایت کنید. به خود استراحت دهید. وقتی فرزندانتان خواب هستند کاری سرگرم کننده یا آرامش‌بخش برای خود انجام دهید.
      5. خودتان بهتر می‌دانید چقدر دلنشین و آرام کننده است که کسی را داشته باشید تا زمانی که چیزی شما را آزار می‌دهد به حرف هایتان گوش دهد. مشابه همین با کودک خود برخورد کنید. اگر تمایلی به صحبت کردن نداشت، اجازه دهید بفهمد شما به خاطر او آنجا هستید. فقط در کنارش بمانید و به او یادآور شوید که دوستش دارید و از او حمایت می‌کنید. در فرصت مناسب با او صحبت کنید.
      6. سعی کنید هر چه بیشتر روال معمول او را حفظ کنید، هر گونه تغییر را متعادل کنید. سعی کنید در صورت امکان، خواب و وعده‌های غذایی معمولی او برقرار باشد. اطمینان حاصل کنید به درستی غذا می‌خورد و خواب کافی دارد.
      7. در خانواده محیطی آرام بوجود آورید. میزان استرس و اضطراب در کودکان و دیگر افراد خانواده را مدیریت کنید. راهکارهای کاهش فشار روانی را امتحان کنید.
      8. در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کنید. ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید. هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی‌های آینده و نگرانی‌های خود پر نکنید.




      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: