مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید        مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛
 
   
 

    • محقق حوزوی:
      انگیزه‌های الهی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد
      کد: 14086
      ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      انگیزه‌های الهی چون تقوی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد و تا زمانی که انگیزه‌های غیر الهی مانند تجارت و سود کلان و فشار به قشر ضعیف و دلال پروری در معماری و ساخت ساز جامعه وجود داشته باشد این بناها اسلامی نیست.

      به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه، حجت الاسلام طاهری صبح امروز در همایش «حوزویان مهندس» در مقاله‌ای به بررسی حضور علمای دین در عرصه معماری و شهرسازی پرداخت.
      وی با بیان اینکه انگیزه ساخت و ساز مهم است گفت: انگیزه‌های الهی چون تقوی باید در معماری و شهرسازی وجود داشته باشد و تا زمانی که انگیزه‌های غیر الهی مانند تجارت و سود کلان و فشار به قشر ضعیف و دلال پروری در معماری و ساخت ساز جامعه وجود داشته باشد این بناها اسلامی نیست و باید از دیدگاه قرآن خراب و نابود شود هرچند صورت و اسم مسجد را داشته باشد.
      محقق حوزوی افزود: باید بنای معماری، شرایط تطهیر و تزکیه را فراهم کند و علت اعدادی و زمینه ساز تطهیر انسان باشد.
      وی بیان کرد: از نظر اسلام، معماری کارکرد محور و محتوا محور است و بیش از صورت و شکل ظاهری بنا، عملکرد و کاربری فضا و خروجی آن مهم است.
      حجت الاسلام طاهری با اشاره به اینکه نوع نگاه به معماری و شهرسازی باید یک نگاه فرهنگی باشد گفت: افرادی که دارای انگیزه‌های الهی و دغدغه‌های فرهنگی هستند باید در عرصه مدیریت و اجرا حضور داشته باشند.
      وی افزود: تبیین قداست فعالیت در عرصه معماری و شهرسازی اسلامی، تربیت نیروهای مؤمن در این عرصه، انگیزه بخشی به آنها و حمایت‌های معنوی از آنها و راهنمایی و ارشاد آنها و نظارت بر فعالیت‌های آنها از وظایف علمای دین است.
      محقق حوزوی تصریح کرد: در طول تاریخ، بنا نهادن مساجد، مدارس علمیه، بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها، اماکن عام‌المنفعه و به ویژه مسکن طلاب علوم دینی از دغدغه‌های علمای دین بوده و همواره حمایت‌های مادی و معنوی از آنها داشته‌اند.
      وی ابراز داشت: اصلاح در مؤلفه‌های معماری و شهرسازی باید به یک سبک معماری جدید به نام سبک معماری اصیل اسلامی منجر شود که متکی بر مکتب فکری اسلام است.
      حجت الاسلام طاهری گفت: اکثر تحولات در سبک‌های معماری مانند معماری مدرن، پست مدرن و ... از سوی فلاسفه صورت گرفته و معماران مطرح صاحب سبک، نوعاً فیلسوف بوده‌اند.
      وی افزود: طراحی سبک جدید معماری و شهرسازی نیازمند هم‌فکری علمای دین و مهندسین است.
      این محقق حوزوی بیان کرد: از علمای دین انتظار نمی‌رود که در این مرحله ورودی داشته باشند و دست به طراحی یا اجرا بزنند لکن در طول تاریخ علمایی چون شیخ بهایی و علامه طباطبایی وجود داشته‌اند که آثار ارزشمند معماری و شهرسازی از خود به جا گذاشته‌اند.
      وی گفت: پیگیری و نظارت بر فعالیت‌های عمرانی انجام شده از سوی علمای دین می‌تواند نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کند و به مهندسین روحیه مضاعف و قوت قلب ببخشد.
      حجت الاسلام طاهری بیان کرد: ایجاد مراکز تخصصی میان رشته‌ای در حوزه علمیه یکی از امور لازم است تا افرادی علاوه بر فقه و علوم دینی در رشته‌های دیگر نیز تخصص پیدا کنند و با موضوع شناسی بتوانند مشکلات موجود جامعه را با الگو گیری از دستورات نورانی وحی برطرف و زمینه را برای پدید آمدن یک جامعه اسلامی بیش‌ازپیش فراهم کنند. واضح است آن دسته از علما و طلاب علوم دینی که در زمینه معماری و شهرسازی نیز تخصص داشته باشند در اولویت طرح فقه معماری قرار می‌گیرند.





       

       

      کاربر گرامی! لطفا در قسمت نظرات صرفا دیدگاه خود در مورد این خبر را درج نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال و یا نیاز به پیگیری با شماره 02531200 تماس حاصل فرمایید.